De Collectie x Martin en Inge Riebeek

t/m 14 maart 2021

De Collectie x Martin en Inge Riebeek

In de vaste presentatie De Collectie verwisselen tijdelijk een aantal objecten en schilderijen van plaats met videoportretten van Martin en Inge Riebeek. Oude verhalen krijgen zo een verrassend eigentijds perspectief. Tegelijkertijd verbinden hun portretten de lokale geschiedenis met de buitenwereld.

Videoportretten

Het kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek maakt voor De Collectie x Martin en Inge Riebeek een selectie uit hun verzameling van ruim 500 videoportretten. Daarin bevragen zij mensen waar het in hun eigen leven echt om gaat. De antwoorden worden in één keer opgenomen. De personen lopen naar de camera, vertellen hun verhaal en verdwijnen uit beeld. Er zijn inmiddels videoportretten gemaakt in 22 verschillende landen, onder de naam The Essential.

In de combinatie met objecten en schilderijen uit de vaste opstelling van het museum komen uiteenlopende onderwerpen aan bod waaronder religie, liefde, oorlog, het klimaat en de positie van de vrouw.

Andere ogen

De komende jaren nodigt het museum kunstenaars uit om te reageren op de vaste opstelling De Collectie – 450 jaar kunst en geschiedenis. Zij laten zich inspireren door objecten en schilderijen uit te verleden of nemen de onderliggende thema’s en verhalen als uitgangspunt. De bezoekers worden zo uitgenodigd om de collectie met andere ogen te bekijken en om het verleden te verbinden met de wereld van vandaag.

Martin en Inge Riebeek

Martin en Inge Riebeek, beiden afgestudeerd aan de St.Joost Academie in Breda, werken sinds eind jaren negentig samen. In hun inmiddels omvangrijke oeuvre speelt het creëren van een ontmoeting en verbinding tussen mensen een belangrijke rol. Dat is zowel terug te zien in de interactieve installaties die ze maken – zoals Heaven at 4 a.m. (2003) voor een jeugdgevangenis of HELLO Future (2014) voor het station van Helmond – als in langdurig lopende filmprojecten als The Essential ­(2010-heden).

Eerder was de tentoonstelling Martin en Inge Riebeek - Save Me From This Cold te zien.