Gesloten, morgen weer open vanaf 11:00
Nieuws

Symposium: 'Van Goghs inspiratie' in Stedelijk Museum Breda

Symposium: 'Van Goghs inspiratie' in Stedelijk Museum Breda

Symposium: Van Goghs inspiratie in Stedelijk Museum Breda


Stedelijk Museum Breda organiseerde op 27 oktober samen met het Van GoghHuis het zeer positief ontvangen symposium Van Goghs inspiratie - De schilders van Dongen. Drie museale en academische specialisten belichtten de invloed van de schilders van Dongen op de persoon en het werk van Vincent van Gogh. Na afloop was er de mogelijkheid om met de curatoren en sprekers de tentoonstelling De heks van Dongen te bezoeken. 

Ron Dirven (gastcurator 'De heks van Dongen' en directeur-conservator Vincent van GoghHuis) sprak over de ontdekking van Dongen. De jonge kunstenaar Constant Huijsmans (1810-1886) werkte tijdens de Belgische Opstand van 1830 als bevoorradingsofficier en trok met zijn schetsboek door de omgeving. Daarna werd hij tekenleraar aan de militaire academie in Breda, waar hij een methode voor landschapstekenen ontwikkelde. Zo vonden ook andere kunstenaars de weg naar Dongen.

Huijsmans werd later tekenleraar van Vincent van Gogh aan de Rijks-hbs in Tilburg. Beiden staan op een klassenfoto uit 1866-1867 - de enige afbeelding van Van Gogh in zijn Brabantse jeugdjaren.

Dr. Hanna Klarenbeek (conservator Paleis Het Loo) pleitte voor een nieuwe kijk op het oeuvre van Suze Robertson (1855-1922). Voor Robertson was kunst maken een ‘heilig moeten’. De schilderijen en tekeningen van ‘de vrouwelijke Van Gogh’ worden gekenmerkt door een expressieve stijl. Met ferme lijnen en donkere kleuren bracht ze de zwaarte van het (boeren)leven tot uitdrukking.

De lezing ging in op de plaats van Robertson in de kunstwereld van haar tijd. Hoe bijzonder was haar keuze voor het kunstenaarsvak? Welke vormen van kunstonderwijs stonden voor haar open? Wat zocht zij in Dongen? 

Prof. Dr. Louis van Tilborgh (senior researcher Van Gogh Museum Amsterdam) ging uitgebreid in op De Aardappeleters, Van Gogh’s eerste poging tot een meesterwerk. Hiervoor had hij zich laten inspireren door Boerengezin aan de maaltijd dat Jozef Israëls schilderde na een bezoek aan Dongen. 
Waar moest het schilderij aan voldoen, en wat waren de artistieke uitdagingen van Van Gogh? Ook toen Van Gogh zich later een meer kleurrijke schildertrant eigen zou maken, bleef hij gesteld op De Aardappeleters. Waarom? Tenslotte ging hij in op de zeggingskracht van het werk dat Van Gogh voor ogen had.

We bedanken alle sprekers en bezoekers voor een geslaagde en inspirerende dag!


Afbeelding: Hanna Klarenbeek. Foto Marian Schutte