Gesloten, morgen weer open vanaf 11:00
Pers

Vooruitzicht tentoonstellingen in 2019

Vooruitzicht tentoonstellingen in 2019

Van vroeg tot laat - De voorstellingen van Teun Hocks

16 februari - 10 juni 2019

Van vroeg tot laat – De voorstellingen van Teun Hocks biedt een overzicht van het oeuvre van deze fotograaf en schilder.

Teun Hocks speelt met de werkelijkheid. Hij gebruikt zelfgeschilderde decors en zelfgemaakte ‘props’. Hoewel beide appelleren aan de werkelijkheid, behouden ze hun kunstmatigheid. Het gebruik van fotografie (en film) versterkt het realisme dat vervolgens met een verfijnde inkleuring wordt genuanceerd.


In de ‘voorstellingen’ van Hocks is er altijd iets wat wringt: de ene keer voel je dat het mis gaat lopen, andere keren is de situatie zo absurd dat ze niet waar kan zijn – of juist te mooi om waar te zijn, dan lijkt het eerder een droom. Deze ‘bevroren momenten’ zijn geconstrueerd zonder begin of eind. Hocks laat zo ruimte aan de kijker om zich in de voorstelling te verplaatsen. Hij of zij kan daar zelf betekenis aan geven en het verhaal verder invullen.

Hocks studeert van 1966 tot 1970 aan AKV|St. Joost in Breda. Op de academie leert hij kunstenaars als Moniek Toebosch en Pieter Laurens Mol kennen, met wie hij na zijn studie veel blijft omgaan. Hij behoort tot een groep kunstenaars die zich in de stad manifesteert. Behalve Hocks, Toebosch en Mol maken ook Marius Boender, Harrie de Kroon, Kees Mol en Sef Peeters deel uit van de harde kern.

Het werk van Hocks ondergaat in deze periode een grote ontwikkeling. Hoewel de meeste collega-kunstenaars in de jaren zeventig conceptueel werken, zoekt hij een manier om zijn werk voor een breder publiek toegankelijk te maken. Hij bedenkt performances die hij filmt of fotografeert. Zo ontstaan zijn eerste ingekleurde foto’s als opmaat naar een eigen thematiek en beeldtaal. Hocks blijft tot 1992 in Breda wonen.

Stedelijk Museum Breda beschikt over een ruime collectie van het vroege werk van Hocks dat niet eerder in samenhang met de latere fotoschilderijen is getoond. Door het werk niet chronologisch maar thematisch en associatief te ordenen ontstaat een ander perspectief op het oeuvre van Hocks.

Afbeeldingen: Teun Hocks, Zonder titel, 2006
Teun Hocks, Zonder titel, 1994 
©Teun Hocks, courtesy Torch Gallery Amsterdam  


Breedbeeld (werktitel) - 20 jaar beeldende kunst uit Breda 

22 juni - 29 september 2019


Afbeelding: werk van Hubert Leyendeckers in de tentoonstelling True Beauty – Op de grens van kunst en wetenschap (3 maart – 19 augustus 2018)

Breda is een levendig en hoogstaand centrum van beeldende kunst. De fundamenten werden gelegd door Constant Huijsmans, die onder meer de tekenleraar was van Vincent Van Gogh, en de leden van de Bredasche Kunstkring, die het initiatief namen tot de oprichting van de Academie St. Joost. Van recenter datum is de afdeling Creative Media and Game Technologies van Breda University waar kunst en technologie samenvloeien.

In de stad wonen en werken verschillende generaties kunstenaars. Tot 2005 fungeerde Centrum voor Beeldende Kunst De Beyerd Breda voor hen als podium en ontmoetingsplaats. In de tussenliggende periode heeft Breda te weinig aandacht gehad voor hun positie en hun werk. Dit jaar heeft Stedelijk Museum Breda een begin gemaakt met de presentatie van de beeldende kunst en kunstenaars uit de eigen omgeving, onder de titel Wij, de kunstenaars van Breda!

Door middel van deze zomertentoonstelling en de bijbehorende publicatie wil Stedelijk Museum Breda de stad als bron van beeldende kunst opnieuw op de kaart zetten. Daarbij komen ook vragen aan de orde naar de wisselwerking tussen beeldende kunst, lokale cultuur en stedelijke identiteit in een mondiale context.

Deze tentoonstelling wordt gemaakt in nauwe samenwerking met de kunstenaarsinitiatieven Club Solo en Witte Rook.


Dongen en de Romantiek (werktitel) 

12 oktober 2019 - 26 januari 2020


Afbeelding: Max Liebermann, Spinster, 1880 

Het Brabantse Dongen is een van de vroegste kunstenaarsdorpen van Nederland. In de 19eeuw trokken schilders als August Allebé, Jozef Israëls, Max Liebermann, Albert Neuhuys, Suze Robertson en Jan Veth naar het dorp en de omgeving.

Aan de basis van hun interesse lag een sterk gevoel van nostalgie en nationalisme. De afscheiding van België (1830) en de onzekerheden van de moderne tijd brachten een hang naar vroeger teweeg. Met heimwee werd teruggekeken naar de glorietijd van de Gouden Eeuw. Daarom ging men op zoek naar motieven die daaraan herinnerden. Met behulp van de ongerepte natuur, folklore en traditionele ambachten in Dongen construeerden ze een ideaalbeeld van de samenleving.  

De tentoonstelling toont de topstukken die in de 19e eeuw van Dongen zijn geschilderd, met bruiklenen uit belangrijke nationale en internationale museumcollecties.Ook zijn er werken te zien van landschappen en genretaferelen van schilders die als een voorbeeld dienden, zoals Meindert Hobbema, Jacob van Ruisdael en Nicolaes Maes.

Onderdeel van de tentoonstelling is een reflectie op de thematiek rond nationalisme, authenticiteit en volkscultuur vanuit actueel perspectief door hedendaagse kunstenaars.

Meer informatie: stedelijkmuseumbreda.nl
___________________________________________________________________________________

Stedelijk Museum Breda: het jongste stadsmuseum van Nederland
Het museum is een ideaal vertrekpunt voor iedereen die de geschiedenis en de kunst van Breda en omgeving wil beleven en ontdekken. Naast een overzicht van de eigen collectie toont het museum wisselende tentoonstellingen waarin kunstenaars, actuele thema’s of historische onderwerpen centraal staan. Ook besteedt het museum aandacht aan digitale cultuur. De verrassende veelzijdigheid maakt Stedelijk Museum Breda aantrekkelijk voor een breed en landelijk publiek.

Mediacontact: voor meer informatie en beeldmateriaal kun je contact opnemen met Stedelijk Museum Breda, Birgitte Birnie, e-mail: pers@stedelijkmuseumbreda.nl / birgitte@stedelijkmuseumbreda.nl, telefoon +31 (0)76 529 99 07 / +31 (0)6 815 225 60.