Verwacht: Chinees behang

18 januari t/m 31 augustus

Verwacht: Chinees behang

Grandeur in de Ginnekenstraat

Wees welkom en kom binnen in dé 18e-eeuwse ontvangstkamer van Breda. Hier komen oost en west samen in het interieur: van Franse lambrisering tot Chinees behang.

In de 18e eeuw is het een trend om voorwerpen uit Azië in huis te hebben. Via de handelsroutes van de VOC komen diverse goederen uit het ‘verre oosten’ naar Nederland. Papieren behang dat exclusief op bestelling werd gemaakt, belandt zo ook in de Ginnekenstraat in Breda. Daar woonde het ondernemende en welvarende echtpaar Cantzlaar - Kamerling. Zij bekleedden hun ontvangstkamer met wandvullend behang met daarop intieme Kantonese voorstellingen. Samen met de Lodewijk XVI omlijsting ontstond er een fusion aan stijlen.

Stap binnen en ontdek het verhaal achter dit bijzondere behang en de opmerkelijke kopers in Chinees behang – Grandeur in de Ginnekenstraat.


Grandeur in de Ginnekenstraat

In de ontvangstkamer stellen we je voor aan de bewoners: Hugo Cantzlaar en zijn vrouw Geertruij Kamerling. Met hun invloedrijke contacten en aanzienlijke financiële middelen kon het echtpaar dit bijzondere interieur veroorloven. Van mei 1787 tot 1800 was deze kamer het hart van hun huis, waar zaken werden gedaan, lief en leed werd gedeeld en plannen voor de toekomst werden gesmeed. Maar waar kwam hun rijkdom vandaan? En hoe kwamen deze trends terecht in een woonhuis aan de Ginnekenstraat?


Interieurtrends in de 18e eeuw

Chinees behang, een boeddhabeeld, zilver of porselein: met ons interieur laten we al eeuwen zien wie we zijn. De 18e-eeuwse wandbekleding uit de Ginnekenstraat is daar een goed voorbeeld van. Vaak werden er bloemen of vogels afgebeeld op het behang, maar deze bijzondere variant laat daarentegen voorstellingen uit het dagelijks leven in China zien. Je kijkt je ogen uit!

Samen met de omlijsting in Franse Lodewijk de XVI-stijl vormen ze een uniek ensemble. Beiden stijlen waren populair, maar heel verschillend. Het behang is kleurrijk en gedetailleerd. Terwijl de Lodewijk XVI-stijl sober en symmetrisch is, met neo-classicistische elementen als slingers en vazen.