De kunstenaars
Eelco Brand

Eelco Brand verkent in The Birth of Landscape de geboorte van het landschap tijdens de Schepping, te zien als beide luiken gesloten zijn.

In de kast zit een glazen bol; de vlakke aarde nog in nevelen gehuld. Aan de andere kant is het landschap opgebouwd in de puurste digitale vormen, geprojecteerd op papieren coulissen. Het werk is een ode aan het natuurlijke onaangetaste landschap, zonder de mens, een terugkerend onderwerp voor Brand. 

Lukács & Broersen

Lukács & Broersen geven in de video-installatie After Eden hun visie op het linker luik, de verbeelding van de Hof van Eden.

Maar in plaats van een perfecte omgeving tonen ze de jacht om het paradijs te bereiken, te temmen en op te eisen als een nieuw domein. In een montage van beelden uit Hollywoodfilms verandert de natuur steeds meer in een strijdtoneel. De illusie van het aardse paradijs is een belangrijk thema in het werk van Broersen & Lukács. 

SMACK

Digitaal-kunstenaarscollectief SMACK geeft met Paradise een interpretatie van het centrale paneel, een nieuwe karakterschets van de zondaars van de wereld. De thematiek blijft van alle tijden, met zonden als ijdelheid, hebzucht, walging en natuurlijk lust.

Zo vormt het landschap een verderfelijke speelplaats vol excessen. In de zee van mensen, avatars van slecht gedrag, blijven de animaties krioelen, goed voor urenlang kijkplezier.

Floris Kaayk

Floris Kaayk is een filmmaker, ontwerper en digital storyteller. Vertrekpunt voor Hell.exe is het sinistere rechter luik van De tuin der lusten.

Kaayks antwoord is een 3D-omgeving in de vorm van een gamewereld. Via de geschreven codering worden digitale zondaars losgelaten in het landschap. Ze zijn vormgegeven naar figuren uit het werk van Bosch, een soort assemblages.