De Bredase Tuin der Lusten

t/m 25 augustus

De Bredase Tuin der Lusten

Met de tentoonstelling De Lusten van Engelbrecht staat deze zomer in het teken van De tuin der lusten van Jheronimus Bosch. Aansluitend bij deze tentoonstelling zijn vijf jonge kunstenaars uitgedaagd om in het centrum van de stad de Bredase Tuinen der Lusten tot leven te laten komen. In vier binnentuinen worden sculpturen getoond van Britte Koolen, Renรฉe Bus en Silke Riis. De door Matunda Groenendijk en Freek van Zoest gemaakte digitale wezens bevolken de tuinen en nemen je mee op een reis langs hemel, aarde en hel. Sluit de wandelroute af op de patio van het Stedelijk Museum Breda, waar 'de hel' centraal staat.

Het meesterwerk De tuin der lusten, waarschijnlijk in opdracht van graaf Engelbrecht II van Nassau, een grondlegger van de Bredase Nassau-dynastie, betovert al eeuwenlang met zijn magische wezens en verhaalt over de menselijke natuur en verleidingen. Het blijft een bron van inspiratie voor kunstenaars.

Praktische informatie

Verspreid over vier locaties in de binnenstad van Breda komen sculpturen tot leven met Augmented Reality. Op elke locatie staat รฉรฉn paneel van De tuin der lusten centraal:

• Akte 0: Willem Merkxtuin
    open: ma t/m vrij 08:00-16:00, za & zo 11:00-17:00
  • Akte 1: Het Begijnhof
    open: ma t/m zo 09:00-18:00
  • Akte 2: Tuin van Nieuwe Veste
    open: ma t/m vrij 08:30-20:00 za 09:00-17:00 & zo 12:00-17:00
  • Akte 3: Tuin van het Stedelijk Museum Breda
    open: di t/m zo 11:00-17:00

Download de Fectar app via de app store om de Augmented Reality-ervaring te beleven.

Samenwerking Royal Roots & KOP

Een project van Stichting KOP en Royal Roots in samenwerking met Begijnhof Breda, Nieuwe Veste, Willem Merkxtuin, Stedelijk Museum Breda en Breda Marketing. Financieel mogelijk gemaakt door de Gemeente Breda en het Mondriaan Fonds.

Voor meer informatie over de deelnemende kunstenaars en het volledige programma, bezoek www.royalroots.nl. Nog niet uitgewandeld? Ontdek ook de Explore Royal Breda route, waar alle Bredase Tuin der Lusten onderdeel van zijn. Download de route hier.