Wij, de kunstenaars van Breda!

t/m 22 september 2019

Wij, de kunstenaars van Breda!

Deel IV - Niets absoluut

Voor de reeks Wij, de kunstenaars van Breda! nodigt initiator en gastcurator Jordy Koevoets telkens Bredase kunstenaars uit voor het maken van een tentoonstelling. Door de kunstenaars een structureel podium te bieden en de artistieke krachten te bundelen wil Stedelijk Museum Breda beeldende kunst van Bredase bodem beter zichtbaar maken.

Wij, de kunstenaars van Breda! (deel IV) is te zien in het Princenhaags Museum, een bijzondere kunstlocatie in Breda. Voor deze ruimte nodigt Koevoets beeldend kunstenaar Arjan Janssen (Eindhoven, 1965) uit. Aanleiding zijn de verschillende ‘hoofdstukken’ in Janssens artistieke carrière en de onafgebroken kwaliteit die Janssen steevast weet te bereiken. In het begin van zijn loopbaan is Janssen zoekende en verandert hij meerdere keren van zowel onderwerp en materiaal. Later wordt zijn werk letterlijk rechtlijniger: schilderijen en tekeningen met strenge, abstracte composities van lijnen en vlakken in zwart, wit of grijs. De laatste jaren werkt Janssen vooral met explosieve, expressieve verfstreken op veelal grote schilderdoeken.

Naast zijn werk als beeldend kunstenaar hecht Janssen veel waarde aan het sociale engagement in zijn kunstpraktijk. Voor deel vier van Wij de kunstenaars van Breda! heeft hij Simona Martens (1966, Rotterdam), Masja van den Muijsenberg (1975, Breda) en Branco (1978, Porto) uitgenodigd, die hij kent vanuit zijn beroepspraktijk als pedagogisch hulpverlener. Janssen hecht grote waarde aan hun creatieve eigenheid. Werk van dit drietal is samen met de tekeningen en schilderijen van Janssen te zien. Branco, Van den Muijsenberg en Martens maken tijdens de tentoonstelling nieuw werk in het atelier – een voormalig baarhuisje – achter het Princenhaags Museum. Deze werken worden aan de tentoonstelling toegevoegd, waarmee benadrukt wordt dat een creatief proces doorlopend is en deze vier mensen elkaar inspireren.

Wij, de kunstenaars! (deel IV) is gratis te bezoeken in het Princenhaags Museum op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00-17.00 uur.